סאגת הרפורמה, ההידברות וחוק הגיוס: דרעי בריאיון נרחב

אסתי פלד 2 Comment on סאגת הרפורמה, ההידברות וחוק הגיוס: דרעי בריאיון נרחב

יו"ר ש"ס אריה דרעי מדבר על הכל בריאיון נרחב במהדורה המרכזית: על סאגת הרפורמה המשפטית, הטענות לעצמאותו של לוין, המסקנות, ההידברות, חוק הגיוס, חוק דרעי, המינויים הצפויים לשרי הפנים ולבריאות ועל המאבק ביוקר המחיה | וגם: המינויים למועצת חכמי התורה

Israeli prime minister Benjamin Netanyahu with Justice Minister Yariv Levin and MK Aryeh Deri, Justice Minister Yariv Levin and MK Aryeh Deri at a discussion and a vote in the assembly hall of the Knesset, the Israeli parliament in Jerusalem, on March 27, 2023. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** כנסת מליאה הצבעה חברי כנסת אריה דרעי יריב לוין שר המשפטים ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי שוחח הערב (שני) עם אבי מימרן במהדורה המרכזית והבהיר כי ההחלטה לעצור את חקיקת החוק שיאפשר לו לכהן כשר, התקבלה על ידו, אף שראש הממשלה ושר המשפטים היו מוכנים להמשיך בחקיקתו. עוד אמר דרעי כי הקואליציה לא התכוננה למחאה כל כך אגרסיבית.

"לא העלינו על דעתנו את מה שנעשה כאן", אמר דרעי. "ואני לא מדבר על מספר המפגינים. לא ציפיתי לתעוזה ולפשיעה כזו כמו שנעשתה כאן בחודשים האחרונים. פגעו בכלכלה, ביחסים עם ארה"ב ועם מדינות העולם, פגעו בביטחון ובצבא. הכל כדי להפיל אותנו מהשלטון. את זה לא לקחנו בחשבון. חשבנו שיש גבול וקווים אדומים. אין לנו אפשרות להגיד שאם להם אין אחריות – גם לנו אין. אנחנו צריכים לגלות אחריות".

הוא שיתף במסקנתו: "במבט לאחור ההתנהלות הייתה הצריכה להיות.. עם היערכות כמו למערכת בחירות. הם גייסו מיליונים והשקיעו בפרסום ובמימון המחאות. הלכנו בתומנו והצגנו את כל הרפורמה מתחילתה ועד סופה בשביל השקיפות. אבל מה שקרה זה שליכדנו את כל האופוזיציה שהייתה מפוררת".

דרעי הבהיר כי: "שר המשפטים לא פעל בחלל ריק או על דעת עצמו. כולם ידעו מה התפיסה שלו כשמינו אותו".

יו"ר ש"ס הזכיר את עמדתו של מרן זצ"ל נגד בית המשפט: "הוא היה קול קורא במדבר נגד בית המשפט כבר לפני עשרות שנים. דיבר מדם ליבו כשאף אחד עוד לא היה איתנו בנושא הזה. הוא ידע וראה כבר אז במבט לרחוק שמי שיעשה את כל השינוי במדינה זה בית המשפט העליון. הכנסת מעולם לא חוקקה או קיבלה החלטה נגד הסטטוס קוו. הכל מצד בית המשפט. מי חלם פעם על מסחר בשבת? שלא לדבר על נושא הגיורים ונושאים נוספים".

דרעי שב והבהיר: "ללוין כשר משפטים היה גיבוי מלא. השארנו לו את הניהול של זה. הוא ורוטמן ניהלו את זה ולא התערבנו. אבל כשראינו את גובה הלהבות… אם היינו הולכים עד הסוף יתכן שלא היו לנו 61 אצבעות. לא בגלל שבאמת אין לזה רוב. כל ראשי הקואליציה תמכו בזה.. זו הייתה החלטה נכונה. מי שיודע להוריד את הראש יכול להרים אותו אח"כ בחזרה".

"התייעצנו כל הזמן עם גדולי ישראל", אמר יו"ר ש"ס. "הם אמרו שבנושא הזה החרדים לא צריכים להיות בפרונט. הם אמרו לתמוך בהחלטת ראש הממשלה להשהות את החקיקה".

על הרפורמה עצמה: "ברפורמה שלנו בית המשפט יוכל לפסול חוקים רק בהרכב מלא של 15 שופטים. יש חילוקי דעות באיזה רוב. גם רוב של עשרה זה משהו אחר לגמרי. אם משיגים את זה פסקת ההתגברות פחות דחופה כי חוקים יפסלו פחות בקלות. יש הסכמה רחבה שתהיה פסקת התגברות לחוק הגיוס או שהוא יהיה חוק יסוד ואי אפשר יהיה לבטל אותו". 

לצד הכישלון, אמר דרעי: "ההישג הגדול של יריב לוין הוא שהיום כבר כולם מסכימים שצריך לתקן. אחרי שאמרו שהמערכת מושלמת ואסור לגעת בה. אלא שיש חילוקי דעות על הפרטים. המתווה שהציג הנשיא בפעם השניה היה רחוק ממה שסוכם איתנו".

לדבריו "אנחנו לא צריכים להסכים על הכל. אני מבין שעיקר הבעיה הוא נושא מינוי השופטים. המחנה הממלכתי אנשים יותר רציניים ואחראים – אם אפשר להגיע איתם להסכמה עדיף".

על עצירת חוק דרעי: "זו הייתה החלטה שלי, אני לוקח אחריות. נתניהו ולוין הסכימו להמשיך. ברור לי שלחוק הזה היה רוב של 64, אבל החלטתי לחכות כי אם נותנים פסק זמן שתהיה אווירה של אמון ודבר שני שבאווירה הזו מי ערב לי שבית המשפט לא יפסול את זה?"

לאחר מכן התייחס יו"ר ש"ס למצוקה הכלכלית של הציבור: "עד הרגע האחרון ניסינו להביא בשורה לשכבות החלשות לפסח, לצערנו לא עלה בידינו בגלל בעיות משפטיות כי מדובר בתקציב המשכי".

על המינויים: "בע"ה אחרי פסח אני אמליץ למועצת חכמי התורה על המינויים לשרי הפנים והבריאות".

על מועצת חכמי התורה: "הרב בעדני הנחה אותי להגדיל את המועצת עוד בחייו אבל זה התעכב לצערי. המועצת תתרחב בע"ה".



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    הממשלה הגרועה ביותר שיכלה לקום ! עברינים משיחיים ודמגוגים ! הם שיביאו לחורבן הבית !

  2. 1

    אחריות? דרעי וביבי לא מכירים מילה כזו. על אסון מירון דרעי צריך לחזור לכלא, וביבי יהיה חברותא שלו.